Patellofemorale pijn

Patellofemorale pijn (pijn rondom, achter of onder de knieschijf)  komt heel vaak voor bij mannen en vrouwen van alle leeftijden en alle activiteitenniveaus. Het resulteert vaak in pijnklachten bij gewone dagelijkse activiteiten zoals, wandelen, zitten, hardlopen, hurken of de trap op- en aflopen.

Onderzoeker en fysiotherapeut Christian Barton toont aan aan dat dit niet vanzelf overgaat. Daarnaast geeft de wetenschap aan wat de oorzaken zijn en wat je er aan kan doen.

Wat zijn de oorzaken?

1. Overmatig belasting of gevarieerde en snelle toename in fysieke activiteit, wordt verondersteld een bijdrage te leveren aan pijn ontwikkeling.

2. Gebrekkige biomechanica (beweging) kan ook bijdragen, waarbij de knieschijf zich naar de buitenkant van de knie verplaatst en stopt met goed sporen in de groeve. Er zijn ook andere factoren die bijdragen aan patellofemorale pijn, zoals de vorm van jouw knie, indirect gevolg na een eerder trauma, of een operatie.

Wat zijn de behandelmogelijkheden?

1. Rust

2. Oefeningen in zit of lig kunnen je helpen de bil en bovenbeenspieren te laten functioneren zonder pijn

3. Zo snel het mogelijk is, zal je de oefeningen in staande positie moeten doen. Posities die de alledaagse activiteiten nabootsen.

4. Oefeningen helpen alleen als deze met een goede techniek worden uitgevoerd, of als de regelmaat ontbreekt.

Het belangrijkste zijn dus de versterkende oefeningen, met name voor de bil/heupspieren en quadriceps. Verder helpt tapen van de knieschijf (Mc Connell) en als laatste inlays ter correctie van de voetstand.

Wil je de volldige brochure ontvangen of een afspraak maken? Dan kan je contact opnemen via info@uscfysiotherapie.nl