February 4, 2024

Patellofemorale pijn

Patellofemorale pijn (pijn rondom, achter- of onder de knieschijf) komt vaak voor bij mannen en vrouwen van alle leeftijden en alle activiteiten niveaus.

Patellofemorale pijn (pijn rondom, achter of onder de knieschijf)  komt  vaak voor bij mannen en vrouwen van alle leeftijden en alle activiteitenniveaus. Het resulteert vaak in pijnklachten bij gewone dagelijkse activiteiten zoals, wandelen, zitten, hardlopen, hurken of de trap op- en aflopen.

Onderzoek heeft aangetoond dat dit niet vanzelf overgaat, maar dat je met aanpassingen en oefeningen er vaak wel iets aan kan doen.

Wat zijn de oorzaken?

1. Overmatige belasting en een (te) snelle toename van lichamelijke activiteit.

2. Gebrekkige biomechanica (beweging), waarbij de knieschijf zich iets naar de buitenkant van de knie verplaatst en niet goed meer 'spoort' .

3. Andere (Indirecte) oorzaken zijn onder andere;  de vorm (anatomie) van jouw knie of een periode na een trauma moment of operatie waarbij de knie op een andere manier wordt belast.

Wat zijn de behandelmogelijkheden?

1. Rust.

2. Oefeningen in zit of lig kunnen je helpen de bil- en bovenbeenspieren pijnvrij te oefenenen.

3. Zo snel mogelijk, zal je de oefeningen (pijnvrij) in staande positie gaan doen in houdingen die de dagelijkse handelingen nabootsen.

4. Oefeningen helpen alleen als deze regelmatig met een goede techniek worden uitgevoerd.

Het belangrijkste zijn versterkende oefeningen, met name voor de bil- heup- en bovenbeenspieren. Verder kan het tapen van de knieschijf (Mc Connell) helpen ter ondersteuning en pijnvermindering. En soms kunnen inlays (zooltjes) worden aangemeten ter correctie van de voetstand om zo de sporing van de knieschijf indirect te verbeteren.

Voor een afspraak of meer informatie kan je contact opnemen via info@uscfysiotherapie.nl